

Alex Janušek: „Domotron chce priniesť inteligentnú domácnosť najvyššej kvality do každej domácnosti“
Alex Janušek je CEO slovenskej spoločnosti Domotron.
Tá stojí za prvým plug & play systémom domácej automatizácie a čoskoro predstaví svoj nový produkt, s ktorým chce spôsobiť revolúciu na trhu domácej automatizácie. Rozprávali sme sa s ním o minulosti Domotronu, o plánoch do blízkej budúcnosti, ale aj o aktuálnych trendoch v inteligentnej domácnosti.
TI: Začnime krátkou rekapituláciou vašej histórie. Ste slovenská firma a venujete sa inteligentnej domácnosti. Čím je vaše riešenie unikátne a aká je vaša doterajšia história?
AJ: Domotron ako firma vznikla pred siedmimi rokmi, ale reálne sme s domácou automatizáciou začali ešte o niečo skôr. Pred vznikom firmy sme sa 4 roky venovali domácej automatizácii ako integrátor rôznych veľkých riešení, či už amerických alebo európskych.
Domáca automatizácia je na trhu už pomerne dlho, od 80-tych rokov minulého storočia, takže v skutočnosti to nie je žiadna novinka. Pre drvivú väčšinu populácie však išlo vždy o tabu a to z niekoľkých dôvodov. Ten prvý a najdôležitejší je, že je to prohibitívne drahá technológia. Domácu automatizáciu na mieru si môžu dovoliť iba jednotky percent novostavieb a cieľová skupina je veľmi úzka.
Preto sme v Domotrone stále rozmýšľali nad tým, ako priniesť obrovské benefity tejto technológie väčšiemu množstvu ľudí. V bývaní je to snáď posledný neinovovaný segment za posledné desiatky rokov – z titulu elektroinštalácie a fungovania domácich technológií ako celku. V snahe priniesť túto technológiu väčšiemu množstvu ľudí sme však narazili na to, že nemôže byť programovaná na mieru.
Pozrite si video, ako funguje inteligentná domácnosť Domotron
TI: V minulosti ste oznámili riešenie, ktoré malo umožniť bezdrôtovú komunikáciu medzi komponentami. Bol to jeden z impulzov, kedy sa začala rysovať myšlienka prísť s riešením pre existujúce domácnosti?
AJ: Presne tak. Prvý nápad, ako spraviť Domotron pre existujúce stavby, bol jednoduchý – veď stačí vytvoriť klon systému bez káblikov, len s anténkami. Myšlienka bola, že zákazníkovi dodáme všetky komponenty a tie nebudú komunikovať drôtovo alebo bezdrôtovo. Rozhodovali sme sa, či použijeme existujúci štandard alebo nejaký vlastný a spolupracovali sme na tom so spoločnosťou TECO, čo je český výrobca prvkov pre priemyselnú automatizáciu. Sú 40 rokov na trhu, s veľkým vývojovým centrom aj výrobou a my sme ich strategický partner pre domácu automatizáciu.
Mysleli sme si, že by to mohlo takto fungovať, avšak vystavať spoľahlivý systém na vlastnej bezdrôtovej proprietárnej frekvencii – na tomto svete to nedokázalo veľa firiem. A svojim spôsobom je to zbytočné, pretože niektoré riešenia, ktoré sú dostupné na trhu, fungujú dobre.
TI: Riešenie teda vidíte v použití existujúcich štandardov a zariadení…
AJ: Téma smarthome rezonuje vo svete posledných 5 rokov a existuje veľký počet smart zariadení, ktoré plnia svoju funkciu. Majú striktné obmedzenia a vedia napríklad riadiť len jednu technológiu, avšak v prípade takého termostatu Nest nebude asi nikto špekulovať, či je dobrý alebo zlý. Kúrenie a chladenie vie ovládať veľmi dobre, ale už nevie ponúknuť spoluprácu s ostatnými technológiami. Týchto zariadení je na trhu z pohľadu všetkých technológií obrovské množstvo.
Ísť cestou vlastného komplexného produktu na bezdrôtovom štandarde, ktorý je určený pre existujúce stavby, je trochu zbytočná robota. Nebudete asi prinášať veľký benefit zákazníkom, keď budete vyrábať ďalšie bezdrôtové relátka, ďalšie bezdrôtové prvky na ovládanie žalúzií, kotlov, alebo vetrania. To všetko na trhu už existuje.
Len samotného Nestu sa predalo 11 alebo 12 miliónov kusov, potom je tu Philips s ich svetlami Hue, Netatmo s termohlavicami a IKEA, ktorá do toho strašne investuje a spravila inteligentnú roletu, žiarovky a reproduktor… tieto zariadenia nám môžu veľmi dobre poslúžiť ako ruky systému a stačí, keď mu dáme len tú inteligenciu. Myslíme si, že vieme najlepšie ovládať domáce technológie, aby vedeli fungovať autonómne a používateľ ich nemusel každodenne riadiť. V tom je naše najväčšie know-how a je za tým tona automatizácie, ktorú vieme presunúť do subtílnejšieho kabátu a to len v podobe riadiaceho prvku a potrebnej senzoriky.
Preto sme si povedali, že prinesieme produktové riešenie – nejakú krabičku, ktorú si človek vie kúpiť v e-shope, spustiť si to a s pomocou ďalších kompatibilných zariadení dostať ten pravý Domotron ku sebe domov.
Pozrite si video, ako funguje inteligentná domácnosť Domotron
TI: Napadlo mi jedno prirovnanie – Apple vyrába hardvér aj softvér iPhonu a všetko je skvelo zoptimalizované. Nebojíte sa toho, či bude vaše riešenie spoľahlivo spolupracovať so všetkými zariadeniami rôznych výrobcov?
AJ: Toto je výzva a rátame s ňou. Myslím si, že naša cesta je tým správnym riešením. Centrálu si budeme vyvíjať sami a bude to náš produkt, aj ten hardvér. A chceme pokope držať aj používateľské rozhranie a všetky ostatné časti. Budeme mať vlastnú aplikáciu, logicky, a chceme mať aj vlastný iný spôsob prijímania vstupov od zákazníka. To sú rôzne nástenné tlačidlá, do ktorých vieme schovať aj kopec senzoriky.
V rámci inteligentnej domácnosti potrebujete kopec senzorov, to sú oči a uši systému. Potrebujete ruky, to sú gadgety a iné zariadenia a potrebný je tiež mozog, to je centrála s nejakým softvérom a cloudovou službou nad tým. Preto sme si povedali, že najštíhlejší produkt od Domotronu bude centrála a nástenné tlačidlá, ktoré sme predstavili už skôr v ich káblovej verzii. Tlačidlá majú dotykovú funkciu, sú voľne nastaviteľné a v mnohých ohľadoch môžu nahradiť aplikáciu, ktorú vás nebaví neustále otvárať, pretože je pohodlnejšie ovládať dom zo steny.
To je minimálny hardvér, ktorý si budeme vyrábať sami. Všetok ostatný hardvér, ktorý bude kompatibilný, si budeme vyberať. Budeme však veľmi dobre selektovať zariadenia, ktoré použijeme a ktoré budú nevyhnutné pre funkciu nášho ekosystému. Počet kompatibilných zariadení sa bude postupne rozširovať a celú komunikáciu na úvod postavíme na štandarde ZigBee 3. Ten je už vysoko štandardizovaný a využívajú ho veľkí hráči, konkrétne Philips, IKEA.
TI: Chcete s týmto novým riešením preraziť najskôr na Slovensku alebo rovno expandovať do sveta?
AJ: Chceme ísť jednoznačne do sveta. Je to sedliacky výpočet, ktorý sme si uvedomili – ak chcete robiť v istom segmente najlepší produkt na svete, absolútne nie je možné, aby ste ho robili len pre lokálny trh, lebo sa to nezaplatí. Nemôžete zaplatiť najlepších vývojárov, produktových manažérov a potom to predávať na trhu, kde je 5, resp. 15 miliónov obyvateľov, ak beriem do úvahy Česko a Slovensko.
Počítame s tým, že na Slovensku budeme mať status domácej firmy, takže nám poslúži ako prvý trh, laboratórium a budeme tu mať so zákazníkmi lepší a nadštandardnejší vzťah. Ale reálne je biznisová stratégia upriamená na globálny trh. Produkt budeme spúšťať cez Indiegogo, plán je spustiť ho 1. novembra tohto roka. Predobjednávky by mali bežať 4 mesiace a vo februári by sme chceli mať produkt už v štandardnej výrobe a s klasickým dodávaním. Toto načasovanie je úzko spojené aj s niektorými eventami, ktoré nás čakajú.
Podobné články

watchOS 26 je tu: Apple Watch dostali nové zdravotné funkcie aj na Slovensku

Slovensko na Expo 2025: Unikátna backlight stena a technológia, ktorá nemá konkurenciu

Galaxy S26 Ultra nesklame iba fotovýbavou, ale nakoniec aj nabíjaním

Éra telefónov s viacerými fotoaparátmi skončila, je to však dobrá správa
